Jak nie dać się oszukać?

Aktualizacja:

27.07.2023

Świat technologii daje nam coraz łatwiejszy dostęp do środków i szybszych płatności. Dzisiaj wszystko mamy zamknięte w swoich telefonach, a finanse mamy najczęściej dostępne w różnego rodzaju aplikacjach mobilnych. Niestety, wraz z rozwojem technologii pojawiają się także oszuści, którzy wymyślają coraz bardziej sprytne sposoby, by okraść Cię z pieniędzy.


Wyobraź sobie, że aplikacja Wonga Pay jest Twoim sejfem, w którym znajdują się Twoje pieniądze, a dane osobowe, szczegóły karty, kod czy PIN to szyfr, który go otwiera. Czy zatem podasz ten szyfr zupełnie nieznanej osobie?


Nie podawaj nikomu swoich danych i nie daj się złapać na tzw. „oszustwo na aplikację” (np. płatne testy czy wynagrodzenie za założenie konta w aplikacji i udostępnienie danych). Przyjrzyjmy się teraz bliżej metodom oszustów internetowych, które mogą spowodować, że stracisz swoje pieniądze i zostaniesz z zadłużeniem do spłacenia.

Metody oszustw w internecie – przykłady

Przykład 1 – szybki zarobek online

Oferowano mi około 200 zł za założenie i weryfikację aplikacji Wonga Pay. Czy to może być prawda?

Odpowiedź: Nie, to nie jest prawdziwa oferta. Nie daj się omamić obietnicą łatwego zarobku. Nie reaguj na propozycje osób obiecujących zapłatę za założenie aplikacji lub przekazanie różnych danych. W Wonga Pay nie oferujemy dodatkowych pieniędzy za rejestrację lub polecenie aplikacji, z wyjątkiem promocji dostępnych na stronie www.wongapay.pl.

Przykład 2 – oszustwo na portalach społecznościowych

Na portalach społecznościowych widzę coraz więcej ogłoszeń oferujących pomoc przy rejestracji aplikacji Wonga Pay i uzyskaniu limitu. Czy mogę z tego bez obaw skorzystać?

Odpowiedź: Nie, nie daj się na to nabrać. Takie ogłoszenia mają na celu zwabić Cię i wyciągnąć od Ciebie dane potrzebne do zalogowania lub założenia konta w Wonga Pay. Oszuści mogą też próbować pozyskać od Ciebie dane karty płatniczej (numer, data ważności oraz numer CVV).

Przykład 3 – włamanie na konto

Ktoś poprosił mnie o udostępnienie danych logowania do aplikacji Wonga Pay w zamian za dodatkowe wynagrodzenie. Czy to jest legalne?

Odpowiedź: Nie, nie jest. To oszustwo. Nie tylko nie dostaniesz obiecanego wynagrodzenia, a także zostaniesz z zadłużeniem do spłacenia. Oszuści po przechwyceniu danych wchodzą na konto i wypłacają z niego pieniądze.

Sprawdź, jak bezpiecznie zalogować się do Wonga Pay!

Przykład 4 – kradzież danych

Poproszono mnie o skopiowanie i wysłanie danych karty. Czy to jest bezpieczne?

Odpowiedź: Absolutnie! Pod żadnym pozorem nie wysyłaj nikomu danych z karty. Podając te dane dobrowolnie narażasz się na utratę pieniędzy.

Przykład 5 – oszustwo na telefon

Dzwonił do mnie pracownik Wonga Pay i prosił o podanie danych osobowych i dostępu do konta. Czy to normalna procedura?

Odpowiedź: Nie, ponieważ nasi pracownicy nigdy nie proszą o podanie danych do logowania (login i hasło) oraz szczegółowych danych karty (data ważności oraz numer CVV). Jeśli odebrałeś taki telefon, rozłącz się.

Jak nie dać się oszukać w internecie?

  1. Nie ulegaj presji nawet jeśli oszust będzie namawiał Cię do podjęcia szybkich decyzji, obiecując przy tym łatwy zarobek.
  2. Nie podawaj nikomu żadnych danych umożliwiających dostęp do aplikacji, szczegółów karty ani innych informacji o sobie.
  3. Nie wysyłaj skanów lub zdjęć dokumentów i karty płatniczej.
  4. Nie instaluj żadnego oprogramowania ani aplikacji z nieznanego źródła, także na prośbę innych osób.

Jak jeszcze dbać o bezpieczeństwo w sieci?

  1. Ustaw silne hasło (kod do aplikacji) – hasło lub kod nie powinny być związane z Twoją datą urodzenia. Nie ustawiaj również ciągu występujących po sobie liczb. Pamiętaj o zmienianiu hasła co najmniej raz na 3 miesiące.
  2. Zachowaj czujność – nie klikaj w żadne linki pochodzące z nieznanych źródeł.
  3. Aktualizuj oprogramowanie i używaj programu antywirusowego.

Gdzie zgłosić oszustwo internetowe?

Wszelkie niepokojące sytuacje związane z Wonga Pay zgłaszaj naszym konsultantom pod numerem telefonu +48 788 000 038 (koszt połączenia według taryfy operatora).

Masz pytania? Chętnie pomożemy.

+48 788 000 038

Zadzwoń

Nasi doradcy są dostępni: pon.–pt. 8:00–22:00, sob.–nd. 9:00–17:00 z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy. Kosz połączenia wg taryfy operatora.

Nasi doradcy są dostępni:
pon.–pt. 8:00–22:00
sob.–nd. 9:00–17:00
z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
Koszt połączenia wg taryfy operatora.

W każdej sprawie napisz na:

W każdej sprawie napisz na:

W sprawie reklamacji napisz na:

W sprawie reklamacji napisz na: